Sunday, December 03, 2017

cando grow?

Not so easy to fix the state machine bug about Bilou entering ceiling And that is mostly because it is not in the state machine itself. It happens because Bilou has two sizes, and the "HIT" state is one where he is big. Since"HIT" is a state that you can reach from almost any other state, we can't really "fix" the problem by conditional transition.

So I took my code back and started looking around the call to CompoundGob::setbbox() for inspiration.
1. the "grow'shrink." mechanism can be nicely separated along axes. I shall try it on the vertical axis alone so far.

2. I should use cando() function to detect potential issues with virtual movements before I actually change the size. That should be much easier to have something where we check whether we could move up by dy (actually grow upwards) and align coordinates if we can't.


Corriger le problème dans la machine d'état de Bilou pour lui éviter de se manger le plafond se révèle plus compliqué que prévu. Et pour cause: le bug n'est pas dans la machine d'états. Du point de vue du moteur de jeu, Bilou a deux tailles (de bounding box) différentes, et l'état "touché" est un des états où Bilou est grand. Du coup, puisqu'on peut se faire toucher dans à peu près tous les états, il n'est pas vraiment possible d'éviter un changement de taille par une transition conditionnelle.

Il faut donc que je révise plus en profondeur le système de changement de taille (setbbox). Heureusement 1) je peux traiter les axes horizontal et vertical séparément; 2) je peux me servir du système "cando()" pour sonder le terrain avant de procéder au déplacement. 3) si je sais corriger jusqu'à la prochaine frontière de tile, je peux itérer pour étendre à des redimensionnement plus conséquents (à vérifier plus tard).

3 . That will work for small resizing, and .can be extended to duck/stand for.human-sized characters  with a simpe - iteration. I haven't tested that, because all shrink/grow changes in Bilou change size by a mere few pixels. And I presume it wouldn't be completely satisfying for something like granting mushrooms for Super Mario. For one thing, the code assume that it is possible to grow. It won't catch the situation where small Mario would get a mushroom in a narrow corridor of bricks.

Tout ça m'aura demandé pas mal de gribouille pour m'assurer que je comprends bien tous les cas de figure et éviter de devoir mettre un grand nombre de tests excessifs pour traiter plusieurs micro-cas (parce que certaines valeurs sont nulles dans certains cas). Peut-être même que je n'ai plus besoin, désormais, du système qui transmet des consignes d'alignement (avec le centre, le bord supérieur ou inférieur) ... mais ça, ça demande à être prouvé, et on verra plus tard.

It took quite some sketching to find the right adjustments and avoid ending up with tons of tests to find all corner cases, but instead do the right computations, taking advantage of the fact that some terms are just zero in some cases. I think I might even no longer need hints about which side we should align against, but I prefer keeping them at the moment, until I get the proof that they indeed turned useless.

fix

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